Przejdź do menu Przejdź do treści

Wizyta studyjna zespołów kuratorsko-artystycznych w Krakowie – kolejny etap przygotowań Festiwalu Sztuki Trójmorza

W dniach 20 – 24 listopada 2024 roku miała miejsce wizyta studyjna międzynarodowego grona artystów i kuratorów w Krakowie. Dzięki współpracy UKEN, Fundacji Sztuki Trójmorza i kilkunastu instytucji partnerskich w Polsce i Europie przygotowania do nowego cyklicznego Festiwalu Sztuki Trójmorza, który docelowo przyjmie formę biennale, wchodzą w nową fazę. W projekt zaangażowanych jest szereg instytucji kultury z 13 krajów Inicjatywy Trójmorza i z całego regionu. Tematem przewodnim pierwszej edycji Festiwalu Sztuki Trójmorza są różnorodne modele sprawiedliwego rozwoju widziane z perspektywy artystów. Dla zaproszonych do projektu zespołów kuratorsko-artystycznych sztuka jest sposobem przewidywania i prototypowania rozwiązań odpowiadających najważniejszym wyzwaniom współczesności. Uczestnicy nie tylko dzielą się wspólną europejską tożsamością i dziedzictwem inspirującej różnorodności kulturowej regionu ale poprzez sztukę chcą dyskutować o najważniejszych współczesnych problemach by angażować społeczeństwa naszej części świata w działania artystyczne i negocjacje dotyczące różnych koncepcji rozwoju regionu w obliczu współczesnych wyzwań.

Uczestnicy wizyty studyjnej, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, fot. W. Jabłońska

Uczestnicy wizyty: Wendelin Pressl (Austria), Vera Mlechevska, Dimitar Shopov (Bułgaria), Barbora Kundračíková (Czechy), Kristian Handberg (Dania), Elli Leventaki, Kleopatra Tsali, Hanna Norrna (Grecja), Alexandra Tamásová, Erik Sikora (Słowacja), Áron Fenyvesi, Rita Süveges (Węgry), Vaiva Jucevičiūtė-Bartkevičienė, Ričardas Bartkevičius (Litwa), Călin Corneliu DAN, Ciprian Mureșan (Rumunia), Kaja Kraner, Uršula Berlot Pompe (Słowenia), Yaryna Shumska (Ukraina), Olga Mzhelskaya, Ala Savashevich (obywatelskie społeczeństwo Białorusi), Melike Bayik (Turcja), Weronika Plińska, Anna Pichura (Polska).

Moment wizyty nie jest przypadkowy: w tym roku świętujemy 20. rocznicę od rozszerzenia UE, zaś finał festiwalu odbędzie się w roku 2025, w kontekście obchodów polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Jest to także 25. rocznica powstania Funduszu Wyszehradzkiego będącego istotnym ogniwem wsparcia współpracy kulturalnej w regionie. Goście odwiedzili najważniejsze muzea i przestrzenie wystawiennicze – jak Muzeum Narodowe w Krakowie, Cricotekę, Muzeum Fotografii MuFo, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK czy Muzeum Etnograficzne. Ważnym elementem wizyty było zapoznanie się gości z zapleczem warsztatowym i technologicznym Instytutu Sztuki i Designu oraz Instytutu Malarstwa i Edukacji Artystycznej UKEN oferującymi znakomite możliwości pracy twórczej dla zaplanowanej na luty 2025 drugiej części rezydencji. Odbyło się też spotkanie w przestrzeniach Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie, gdzie odbędzie się główna, porezydencyjna wystawa festiwalu, na którą zaprosimy Państwa już w połowie maja 2025. Niemniej istotne było spotkanie z Pawłem Szczepanikiem, nowym Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury oraz z Caroliną Pietyrą, Dyrektorką Krakowskiego Biura Festiwalowego, podczas którego omówiono uwarunkowania i charakter krakowskiej sceny artystycznej w kontekście polityki kulturalnej miasta.